
Επιλογής
Επιλογής
ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ [Προς Ανακοίνωση]
🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος [2023-24]
Μία από τις σημαντικές εξελίξεις στο πεδίο της επιτέλεσης που ταυτίστηκε με την μετάβαση από την ειδολογική στεγανότητα στην έκρηξη των διακαλλιτεχνικών εγχειρημάτων και την κατάργηση των παραδοσιακών διαδικασιών παραγωγής, ήταν το πέρασμα από το μοντέλο του ατομικού καλλιτέχνη σε συλλογικές δημιουργικές διαδικασίες. Ήδη από τις ιστορικές avangt garde του μοντερνισμού, στις αρχές του 20ού αιώνα, αλλά με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα σε εκείνες της δεκαετίας του 1960, η συλλογική -με την έννοια της ομάδας ή της κοινότητας- αντικαθιστά την ατομική δημιουργία. Η ευθύνη, λοιπόν, για την δημιουργία του καλλιτεχνικού έργου περνάει (σε ολοένα και περισσότερα εγχειρήματα) από τον ατομικό καλλιτέχνη στους περφόρμερ ή και σε μεγαλύτερες συμμετοχικές δομές, που συμβάλουν με την προσωπικότητα και τη βιογραφία των μελών τους σε συλλογικά δραματουργικά σχήματα. Στο μάθημα παρουσιάζεται η ιστορική πορεία της συλλογικής δραματουργίας, μελετώνται παραδείγματα παραστάσεων και επιτελέσεων που συνέβαλαν στη διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης για τη δραματουργία και γίνεται εφαρμογή των σημαντικότερων μεθόδων της συμμετοχικής/συλλογικής δραματουργίας σε projects των φοιτητών.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν να:
🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1.5 ώρα) [2023-24]
Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.
Συμμετοχική/Συλλογική δραματουργία/επιτέλεση – ο περφόρμερ δραματουργός -Σχεσιακότητα – Ενδόδραση (intra-action) – Διεμπλοκή (entanglement).
Τελετουργία – Μύηση – Δρώμενο – Δράμα – Επιτέλεση.
Πρωτόκολλα συμμετοχής – διάδρασης – ενδόδρασης κοινού και performer. Μοντέλα σχεσιακότητας – δυναμική - όρια – ρίσκο – ασφάλεια - συμπερίληψη - συναίνεση. Η περίπτωση του συμβολαίου.
Εργαστήριο.
Παρουσίαση συμμετοχικών/συλλογικών δρώμενων στο μάθημα.
Ανατροφοδότηση – συζήτηση.
Συμμετοχική/συλλογική δραματουργία/επιτέλεση με ευαίσθητες – περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες. Ζητήματα εξουσίας και ηθικής.
Το Φανταστικό Μουσείο: μετατοπίσεις του μουσειακού χώρου μέσα από συμμετοχικές/συλλογικές δραματουργίες/επιτελέσεις.
Συμμετοχική/συλλογική δραματουργία/επιτέλεση στον δημόσιο χώρο - Κοινωνική Γλυπτική - Happening – Event – Fluxus.
Πέρα από τον Ανθρωπόκαινο: επιτελεστικές ενδο-δράσεις με μη-ανθρώπινες οντότητες (ζώα, φυτά, ρομπότ, drones, AI, κύτταρα).
Παρουσίαση συμμετοχικών/συλλογικών δρώμενων στον δημόσιο χώρο.
Ανατροφοδότηση –συζήτηση - ανασκόπηση – ανακεφαλαίωση.
🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1.5 ώρα) [2023-24]
Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.
Συμμετοχική/Συλλογική δραματουργία/επιτέλεση – ο περφόρμερ δραματουργός -Σχεσιακότητα – Ενδόδραση (intra-action) – Διεμπλοκή (entanglement).
Τελετουργία – Μύηση – Δρώμενο – Δράμα – Επιτέλεση.
Πρωτόκολλα συμμετοχής – διάδρασης – ενδόδρασης κοινού και performer. Μοντέλα σχεσιακότητας – δυναμική - όρια – ρίσκο – ασφάλεια - συμπερίληψη - συναίνεση. Η περίπτωση του συμβολαίου.
Εργαστήριο.
Παρουσίαση συμμετοχικών/συλλογικών δρώμενων στο μάθημα.
Ανατροφοδότηση – συζήτηση.
Συμμετοχική/συλλογική δραματουργία/επιτέλεση με ευαίσθητες – περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες. Ζητήματα εξουσίας και ηθικής.
Το Φανταστικό Μουσείο: μετατοπίσεις του μουσειακού χώρου μέσα από συμμετοχικές/συλλογικές δραματουργίες/επιτελέσεις.
Συμμετοχική/συλλογική δραματουργία/επιτέλεση στον δημόσιο χώρο - Κοινωνική Γλυπτική - Happening – Event – Fluxus.
Πέρα από τον Ανθρωπόκαινο: επιτελεστικές ενδο-δράσεις με μη-ανθρώπινες οντότητες (ζώα, φυτά, ρομπότ, drones, AI, κύτταρα).
Παρουσίαση συμμετοχικών/συλλογικών δρώμενων στον δημόσιο χώρο.
Ανατροφοδότηση –συζήτηση - ανασκόπηση – ανακεφαλαίωση.
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: [2023-24]
https://eclass.uop.gr/courses/3769 [2023-24]
🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ] [2023-24]
Butler, Judith (2018) Σημειώσεις για μια επιτελεστική θεωρία της συνάθροισης, Αθήνα: Αναστάσιος Ευσταθίου.
Badiou, Alain, Pierre Bourdieu, Judith Butler, Georges Didi-Huberman, Sadri Khiari, Jacques Rancière (2014) Τί Είναι Λαός;, Αθήνα: Ι.Νικόπουλος και Σία Ε.Ε.
Λοϊζίδη, Νίκη (1992) Απόγειο και κρίση της Πρωτοποριακής Ιδεολογίας, Αθήνα: Νεφέλη.
Έξτρα Βιβλιογραφία
Χονδρού, Δανάη (2006) Εικαστικές δράσεις, Αθήνα: Απόπειρα.
Carlson, M. (2014) Performance: Μια Κριτική Εισαγωγή, Ε. Ράπτου (μτφ.), Αθήνα: Παπαζήσης.
Barba, E. & Savarese. N. (2008) Η Μυστική Τέχνη του Ηθοποιού, Αθήνα: Κοάν.
Στεφανοπούλου, Μαρία (1994). Το Θέατρο των Πηγών και η Νοσταλγία της Καταγωγής: Γιέρζι Γκροτόφσκι - Εουτζένιο Μπάρμπα: στον Δρόμο της Ουτοπίας, Αθήνα: Πορεία.
Abramović, Marina with Kaplan, James (2016) Walk through Walls: A memoir, London: Penguin.
Haraway, Donna (2016) Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, Durham & London: Duke University Press.
Heathfield, Adrian, ed. (2004) Live: Art and Performance, London: Tate Publishing.
Heathfield, Adrian and Hsieh, Tehching (2015) Out of Now: The lifeworks of Tehching Hsieh, London: Live Art Development Agency/Cambridge, MA: The MIT Press.
Heddon, Deirdre, and Dominic Johnson, Eds. (2016) It’s all Allowed: The performances of Adrian Howells, Bristol: Intellect.
Johnson, Dominic, ed., (2013) Pleading in the Blood: The Art and Performances of Ron Athey. London: Intellect and Live Art Development Agency.
O’Reilly, Kira (2018) Untitled (Bodies), Bristol & Chicago: Intellect, The University of Chicago Press / London: Live Art Development Agency.
Stuart Fisher, Amanda & James Thompson, Eds. (2022) Performing Care: New perspectives on socially engaged performance, Manchester: Manchester University Press
Zacharopoulou, Despina (2022) “being surface,” in: Performance Philosophy Journal, Open Issue Vol 7.1 (June 2022).
Zacharopoulou, Despina (2023) “Contracts as Protocols of Governmentality in Performance Art,” in: Performance Research, Vol. 28, No. 1: ‘On Meeting’ (December 2023).